بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

پایگاه اینترنتی المانیتور 24 می 2015 (3 خرداد) در مقاله‌ای به شکست نهایی عربستان در جنگ علیه یمن پرداخت و نوشت: به موازات تشدید جنگ یمن پس از آتش‌بسی کوتاه، خطرات پیش روی عربستان سعودی، منطقه و واشنگتن تشدید می‌شود. گفت‌وگوهای ژنو در هفته آینده احتمالاً نتیجه چندانی در پی نخواهد داشت. نیروی هوایی سلطنتی عربستان و متحدانش، عملیات هوایی خود را این هفته پس از آتش‌بسی پنج‌روزه آغاز کردند. وزیر دفاع 29ساله عربستان، آینده خود و کشورش را در دستیابی به نوعی از پیروزی در جنگ یمن به خطر انداخته است. پس از هفته‌ها حملات هوایی علیه شورشیان حوثی و متحدان آنها، به نظر می‌رسد که جنگ عربستان به بن‌بست رسیده است. این جنگ، ضمن واردکردن خسارات گسترده به زیرساخت‌های یمن، تلفات سنگین جانی و مالی بسیاری به‌همراه داشته است که این امر سبب خواهد شد تا روابط یمنی‌ها و همسایگانش در خلیج‌فارس سال‌ها مسموم و پرتنش باقی بماند.

در ادامه مقاله آمده است: یمنی‌ها همواره از برادران ثروتمند خود خشمگین بود‌ه‌اند. در حال حاضر، بسیاری از آنها خواهان انتقام هستند. حتی مسئله بدتر برای ریاض این است که ایران در برابر رقیب خود در خلیج‌فارس بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای و تنها با کمک‌رسانی محدود به زیدی‌ها، به پیروزی دست یافته است. سعودی‌ها امیدوارند که بتوانند به اندازه کافی یمنی‌ها را به‌منظور ایجاد ارتشی در برابر حوثی‌ها ترغیب کنند؛ از این‌رو، نیروهای ویژه، یمنی‌ها را آموزش می‌دهند. نبردهای شدید، شهرهای یمن را ویران کرده است؛ اما حتی اگر این رویکرد شتاب بگیرد،‌ تنها به جنگ داخلی وحشیانه در یمن شبیه لیبی، سوریه و عراق منجر می‌شود که در آن القاعده و زیرشاخه‌های آن ذی‌نفع اصلی به‌شمار می‌روند. 23 ژانویه ملک سلمان، پسر خود را به‌سِمَت وزیر دفاع منصوب کرد، درحالی‌که وی هیچ‌گونه تجربه نظامی ندارد و آموزش نظامی نیز ندیده است. کمتر از دو ماه پس از انتصاب وی، سعودی‌ها عملیات «توفان قاطعیت» را علیه حوثی‌ها آغاز کردند. همچنین، خاندان سلمان فوراً به‌دنبال جذب نیروهای زمینی مجرب پاکستانی برای جنگ علیه یمن برآمدند.

در پایان مقاله آمده است: پاکستانی‌ها با امتناع از پیوستن به این جنگ، نگرانی‌های خود را نیز ابراز کردند. نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که سال‌ها دوران تبعید خود را در عربستان گذرانده، سعودی‌ها را به‌خوبی می‌شناسد. سعودی‌ها به‌طور سنتی بسیار محافظه‌کار بوده‌اند. از فیصل تا عبدالله، پادشاهان سعودی سیاست احتیاط را در پیش گرفته‌اند؛ اما حال گروهی به قدرت رسیده‌اند که اقدامات‌شان عمق و برنامه ندارد. کسی نمی‌خواهد علناً بگوید که ریاض وارد باتلاق یمن شده است؛ اما تصمیم عمان برای خروج از جنگ به‌طور فزاینده‌ای، هوشمندانه تلقی شد. حوثی‌ها به بخشی‌ از خاک عربستان حمله کرده‌اند و برای ماندن در قدرت مصمم هستند. آنها پیش از این با موفقیت، با سعودی‌ها جنگیده‌اند و مرعوب نشده‌‌اند. رهبران ایران، سعودی‌ها را جاهل و بی‌تجربه می‌خوانند. آنها پیش‌بینی کرده‌اند، پس از شکست سعودی‌ها در جنگ یمن، آل‌سعود سقوط خواهد کرد. همچنین در‌حالی‌که عرب‌های سنی نظاره‌گر اوضاع عراق هستند، تهران در آنجا نفوذ خود را بیش از پیش تقویت می‌کند. آمریکا عمیقاً در حمایت از نیروی هوایی عربستان نقش دارد. بدون کمک آمریکا، سعودی‌ها نمی‌توانند به حملات هوایی خود ادامه دهند و لذا به حمایت‌های آمریکا و بریتانیا در نبرد هوایی نیاز دارند؛ به‌ویژه اطلاعات جاسوسی آمریکا و بریتانیا در یافتن اهداف در یمن بسیار حیاتی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۳
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی