بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

در پی حضور هیئت ایرانی در عربستان برای انجام مذاکرات درباره سرنوشت حج سال جاری، «بندر حجار» وزیر حج سعودی به هیئت ایرانی اعلام کرد: برگزاری راه‌پیمایی یا تجمعات در مکان‌های عمومی در زمان حج یا بالا بردن صدا هنگام دعا به منظور جلوگیری از اذیت حجاج دیگر ممنوع است. وی همچنین گفت: در صورت وجود مجلات یا کتاب‌هایی متعلق به بعثه مقام معظم رهبری درباره ادای مناسک حج، ایران باید موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان را جلب کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۴۰
رهرو ولایت

در حالی که این روزها ناموفق بودن و قابل اعتماد نبودن مدل برجام روزبه‌روز خود را بیشتر نشان می‌دهد، روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در یادداشتی به قلم الهه کولایی با عنوان «ایران به دنبال تکرار برجام در منطقه باشد» به صراحت خواستار استفاده از الگوی ناموفق برجام در دیپلماسی منطقه شد. در این یادداشت آمده است: «به راستی که الگوی مورد استفاده دولت یازدهم در برجام، ظرفیت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. پس جا دارد که دولتمردان ما بار دیگر دنبال تکرار این تجربه باشند، اما این‌بار نه با غرب، بلکه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران کشورهای اسلامی در سازمان و مجمعی که اساس تشکیل آن تقویت همکاری میان کشورهای اسلامی است.» گفتنی است، هفته گذشته نیز روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» خواستار رقم خوردن برجام ۲ در منطقه‌ شده بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۹
رهرو ولایت

روز گذشته خبری فضای رسانه‌های داخلی و خارجی را درنوردید. خبر این بود که ظریف در دیدار با موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «آماده‌سازی اقدامات لازم اداری برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در حال انجام است.»

در سفر کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال 92، دیدارهایی به صورت مخفیانه با برخی از فتنه‌گران صورت گرفت. اشتون در آن زمان که برخی‌ها سعی داشتند این دخالت آشکار در امور داخلی ایران را پنهان کنند، گفت: «کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود و با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفت‌وگو کردم.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۸
رهرو ولایت

احساس می‌کنی تیتر خبر را اشتباه خوانده‌ای؛ دوباره از اول. نه، باز هم همان است. فکر می‌کنی حتماً آن رسانه در درج خبر اشتباه کرده است، اما رسانه ملی نیز همان خبر را به همان شکل تکرار می‌کند!؟

گیج می‌شوی، چطور ممکن است؟ چگونه می‌شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۷
رهرو ولایت

گفته می‌شود، سوئیفت برقرار شده است، ولی در آن سوی سوئیفت بانک مهمی وجود ندارد که گشایش اعتبار کند. به همین دلیل آمریکایی‌ها به‌تازگی به 15 بانک اروپایی گفتند که مبادلات ارزی خود با ایران را جدی‌تر کنند، با این هدف که دولت آقای روحانی در مقابل منتقدان داخلی خود پاسخی داشته باشد!!! از این بانک‌ها شش بانک آلمانی، سه بانک فرانسوی، یک بانک ایتالیایی و پنج بانک هم ظاهراً انگلیسی هستند. این اقدام برای لاپوشانی مشکلات سوئیفت است. تا به حال هم 15 هزار پیام ردّوبدل شده که بیشتر در بانک‌های کوچک است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۶
رهرو ولایت

     برآورد صورت‌گرفته از مرحله دوم انتخابات نشان می‌دهد، از این 69 کرسی، در 11 حوزه هر دو طرف اصلاح‌طلب هستند. در 12 حوزه هر دو اصولگرا هستند. در 46 کرسی هم رقابت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌ها و مستقل‌هاست. برآورد خود اصلاح‌طلب‌ها این است که چیزی حدود 27 تا 30 نفر رأی می‌آورند و با این تفاسیر دیگر عارف شانسی برای ریاست ندارد. آنها برای این امر نیازمند 47 رأی هستند. بر اساس این، احتمالاً 58 درصد اصولگرا و 42 درصد اصلاح‌طلب و اعتدالی، ترکیب مجلس دهم خواهد بود.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۳۵
رهرو ولایت

 

بنظر شما چه دلیلی وجود دارد که دشمن بعد از استفاده از تاکتیک ها و تکنیک های مختلف درخصوص دخالت در امور ایران درحال حاضر گزینه نفوذ را برگزیده؟

تاکید مقام معظم رهبری بر مضمون نفوذ در پسا برجام شاید دلیلی باشد بر این که دشمن در این برهه از انقلاب اسلامی نیز تغییر نکرده است بلکه فقط روش دشمنی اش را عوض کرده است .نگاه دولتمردان فعلی به خارج برای حل مشکلات اقتصادی و........،بر حساسیت مساله افزوده است .حال سوال این است که چرا دشمن به نفوذ روی اورده است که دو دلیل اساسی را بررسی خواهیم کرد:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۳۶
رهرو ولایت

حجت الاسلام علی شیرازی

تحلیل دقیق و درست واقعیت ها، آینده پیش روی ملت ایران را به زیبایی نشان می دهد. احزاب و شخصیت های سیاسی بر اساس نگاه درونی و خواسته های خویش به تحلیل رخدادها و انتخابات می نشینند. اگر مردم بر طبق نگاه آنان حرکت کردند، مردمی فهیم و آگاه به حساب می آیند و اگر به آن ها رأی ندادند، دچار لغزش و خطا گشته اند. همانان رویکرد انتخاباتی مردم را پای خود می نویسند و در نتیجه نگاه خویش را به نام مردم ثبت و ضبط می نمایند. گاهی نیز به زعم خود نتیجه را تفسیر می نمایند و با لغزش محاسباتی تصور می کنند که مردم با آن ها هستند و هدف آنان همان هدف مردم است!!

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۳۳
رهرو ولایت

آیا اصولگرایی و اصلاح طلبی دو دیالوگ جداگانه و متفاوت از یکدیگر هستند؟ کدام ‌یک بر دیگری اولویت دارد؟ کشور ما در حال حاضر به کدامیک از این دو نیاز بیشتری دارد؟

در پاسخ به این پرسش‌ها قبل از هر چیز باید گفت؛ اگرچه در حال حاضر برخی از افراد جامعه این دو واژه را غالباً در قامت و قالب سیاسی تعریف می‌کنند و در بسیاری از موارد صرفاً با همین نگاه به عملکرد و کارکرد این دو موضوع پرداخته می‌شود، اما صرف‌نظر از چارچوب سیاسی متداول که لازم اما اصل نیست، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، لازم و ملزوم و در واقع مکمل بار معنایی مترتب بر یکدیگر هستند و لذا قاعدتاً بیش از آنکه ماهیت سیاسی داشته باشند، جنبه راهبردی و کاربردی دارند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۲۹
رهرو ولایت