بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

پایگاه اینترنتی یو‌اس‌ان‌آی 12 می 2015 (22 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در قبال امنیت خلیج‌فارس پرداخت و نوشت: اقدام اخیر ایران در توقیف و رهایی کشتی با پرچم جزایر مارشال می‌تواند واکنشی به یک دهه مناقشه بر سر عبور کشتی‌های باری باشد که به سوی امارات متحده عربی می‌روند و هرگز به ایران نمی‌آیند. درعین‌حال، این احتمال نیز وجود دارد که این اقدام ایران سیاست مخاطره‌آمیز ایران برای یادآوری این نکته به آمریکا‌ باشد که می‌تواند همچنان تنگه هرمز را ناامن کند. این اقدام ایران سبب شد، حادثه‌ای در تنگه هرمز به وقوع بپیوندد؛ آن هم در زمانی‌که بسیاری از توان ناوگان پنجم آمریکا،‌ درگیر عملیات علیه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه و نیز بحران یمن است.

در ادامه مقاله آمده است: ایران در این شرایط از (این) فرصت برای بهره‌برداری از موقعیت ژئوپلیتیک منحصربه‌فرد خود در تنگه هرمز استفاده کرد. درحال‌حاضر، نیروی دریایی آمریکا‌ سرگرم مقابله با تهدیدات منطقه‌ای است. اقدام ایران با واکنش نه‌چندان تند نیروی دریایی آمریکا‌ رو‌به‌رو شد و آمریکا‌ اعزام ناوهای جنگی خود برای همراهی کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را آغاز کرد. درواقع، شرایط کنونی تنگنایی راهبردی برای آمریکا‌ ایجاد کرده است؛ زیرا از طرفی به حضور در خلیج‌فارس برای مقابله با دولت اسلامی (داعش) نیاز دارد و از طرف دیگر ایران نیز در همکاری با دولت شیعه عراق علیه دولت اسلامی (داعش) می‌جنگد. نمایش قدرت ایران اواخر فوریه امسال با رزمایش پیامبر اعظم 9 آغاز شد. یک تنگنای راهبردی دیگر برای آمریکا‌ که فوری‌تر نیز به نظر می‌رسد، دسترسی نداشتن کامل آمریکا به خلیج‌فارس برای عملیات علیه دولت اسلامی (داعش) است؛ زیرا ایران در مبارزه علیه دولت اسلامی (داعش) همکاری ضمنی می‌کند و همکاری‌نکردن ایران می‌تواند برای آمریکا‌ چالش‌ساز باشد.

در پایان مقاله آمده است در دوره جنگ سرد نیز آمریکا‌ و شوروی درحالی‌که سرگرم گفت‌وگوهای مربوط به تسلیحات هسته‌ای در مسکو، واشنگتن یا ایرلند بودند، هم‌زمان بر گستره فعالیت‌های نظامی خود افزودند. درواقع، نیروهای جنگ نامتقارن ایران که در رزمایش اخیر پیامبر اعظم نیز توان آن به نمایش درآمد و نیز حوادثی، مانند توقیف کشتی جزایر مارشال می‌تواند تهدیدزا باشد. همچنین، در صورت عقب‌نشینی آمریکا‌ و جدیت‌نداشتن آن، ایران، داعش و سایر افراط‌گرایان سنی قدرتمند‌تر می‌شوند. ارتش عراق نیز به دلیل قدرت‌یابی شبه‌نظامیان شیعه عراق ضعیف‌تر می‌شود. تشخیص اینکه بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا‌ برنامه هسته‌ای ایران است یا داعش، مسئله‌ای جدی و راهبردی است.

اخبار و تحلیل‌ها: گویا برخورد قاطع ایران با کشتی مذکور و جرئت‌نکردن ناوگان آمریکا برای کمک به این کشتی، باوجود درخواست کاپیتان آن سبب شده است تا این پایگاه آمریکایی برای حفظ آبروی دولت خود، از درگیربودن این ناوگان در جنگ با داعش! در عراق، سوریه و یمن نام ببرد؛ درحالی‌که امروز بر کسی پوشیده نیست که حامی اصلی داعش در منطقه خود آمریکا و برخی دول مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی هستند. واقعیت این است که آمریکا جرئت دخالت در موضوع مذکور را نداشت، نکته‌ای که باور آن برای این پایگاه آمریکایی و دیگر دولتمردان آمریکا بسیار سخت است.


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۲
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی