بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

         سردبیر چند نشریه زنجیره‌ای و اجاره‌ای توقیف شده در کمتر از یک سال، یک نشریه دیگر را به تعطیلی کشاند.روزنامه مردم امروز با مدیرمسئولی احمد ستاری (از همکاران کرباسچی در روزنامه همشهری) و سردبیری محمد قوچانی، به خاطر حمایت از نشریه توهین‌کننده به پیامبر اعظم(ص) در نوزدهمین شماره خود با حکم بازپرس شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد. این روزنامه در حمایت از مجله شارلی ابدو از قول یک کارگردان تیتر بزرگ زده بود «من هم شارلی هستم»! مجله فرانسوی مذکور که اخیرا  نیز اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر(ص) کرد در سال‌های 2006 و 2011 نیز مرتکب این هتاکی بزرگ شده بود و مجله‌ای شناخته شده در حوزه جسارت علیه مقدسات اسلامی محسوب می‌شود.

محمد قوچانی سال گذشته به همراه چند نشریه دیگر، سردبیری روزنامه آسمان را نیز برعهده داشت؛ روزنامه‌ای که از زبان یک عضو گروهک‌ مرتد جبهه ملی، حکم قرآنی قصاص را غیرانسانی توصیف کرد و 25 بهمن 92 توقیف شد. اما عجیب اینکه قاضی پرونده آبان امسال با حکم جریمه 2 میلیون تومان، دستور رفع توقیف روزنامه هتاک را صادر کرد! 2 ماه بعد و توسط همان سردبیر، روزنامه مردم امروز حوزه هتاکی را به ساحت پیامبر(ص) کشاند و از نشریه هتاک فرانسوی جانبداری کرد.نکته جالب در این میان واکنش معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد است. در حالی که هیئت نظارت پیش از این روزنامه وطن امروز را صرفا به اعتبار پرداختن به احتمال مرگ شاه جنایتکار سعودی روانه دادگاه کرده، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی پس از انتشار خبر توقیف مردم امروز فقط از تذکر به روزنامه مذکور خبر می‌دهد و می‌گوید: هیئت نظارت بر مطبوعات از آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون استقبال می‌کند و خود را موظف به حفظ چارچوب‌های قانونی و بدون تبعیض می‌داند. رسانه‌ها نیز به «آزادی مسئولانه» باور دارند و باید به کمک همدیگر فضایی منزه و با نشاط ایجاد کنیم و آن را توسعه دهیم(!)

     آنچه در این توضیحات مسکوت مانده، غیرت اسلامی و مسئولیت قانونی وی در صیانت از ساحت پیامبر(ص) است.یادآور می‌شود محمد قوچانی داماد عماد‌الدین باقی (از اعضای حلقه کیان و نزدیک به باند مهدی هاشمی معدوم) و عضو جدید حزب کارگزاران است که در نشریات زنجیره‌ای و توقیف شده نشاط، شرق (مجددا منتشر می‌شود)، هم‌میهن، اعتماد ملی، مردم امروز، آسمان، شهروند امروز، مهرنامه و... مسئولیت سردبیری را داشته و بنابراین بخش عمده‌ای از تخلفات این نشریات زنجیره‌ای متوجه شخص وی است و با عنایت به اصل حقوقی تشدید مجازات در صورت تکرار جرم، منطقا باید با این طیف از گردانندگان زنجیره‌ای برخورد قاطع انجام شود اما برخی مسئولان دولتی و قضایی اتفاقا اصل تخفیف و به حداقل - صفر - رسانی مجازات را برای این مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار در پیش گرفته‌اند! قوچانی از سال 74 با نشریه سازمان مجاهدین انقلاب (عصر ما) همکاری می‌کرد. او بعدها در دوره مدیریت عطریانفر بر روزنامه همشهری، سردبیر مجله همشهری ماه شد و سال 80 به هنگام توقیف عصر ما تصریح کرد «عصر گامی بلند در راه سکولاریزه کردن سیاست بود و مدت‌ها پیش از توقیف به پایان خود رسیده بود. فراموش نکنیم همه ما بر شانه‌های عصر ما ایستاده‌ایم». وی در سال 79 و پس از فتنه 88 نیز برای مدت کوتاهی در بازداشت بود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی