بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

پایگاه اینترنتی دیپلماتی 18 ژانویه 2015 (28 دی‌ماه) در مقاله‌ای به نقش‌آفرینی و راهبردهای فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: برنامه هسته‌ای ایران از سال 2002 به نگرانی جدی جامعه بین‌الملل بدل شده است. سال 2002 تأسیسات پنهان غنی‌سازی اورانیوم در نطنز کشف شد و تأسیسات آب سنگین اراک نیز مورد توجه قرار گرفت و نگرانی‌هایی به‌همراه داشت. ایران علاوه بر سایت نطنز، دومین تأسیسات پنهانی خود را در فردو ساخت. وجود این سایت سال 2009 فاش شد. این کشور نمونه‌های گوناگونی از سانتریفیوژ می‌سازد. در حال حاضر، ایران سطح غنی‌سازی را پایین آورده که کاربرد غیرنظامی دارد؛ اما توانمندی تبدیل آن به اورانیوم با غنای بالا را دارد. به‌علاوه، این توانمندی‌ها با توجه به اینکه روسیه سوخت تنها رآکتور تولید برق هسته‌ای ایران را تأمین می‌کند، توجیه منطقی برای مصارف غیرنظامی ندارند. ایران در اراک رآکتور تحقیقاتی آب سنگین می‌سازد که می‌تواند طی یک سال، اورانیوم کافی را برای ساخت بمب تولید کند. این فعالیت‌ها و فریبکاری‌های ایران، تردیدها در مورد ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده است. جامعه بین‌الملل در مقابل این شرایط به‌تدریج فشار بر ایران را افزایش داده است. سال 2006 آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌دلیل ناتوانی در تضمین اهداف صلح‌آمیز ایران، پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع کرد. از آن هنگام، شورای امنیت، قطعنامه‌های مختلفی به تصویب رسانده که به ایران دستور داده فعالیت‌های حساس خود را متوقف کند و تحریم‌هایی را نیز تحمیل کرده است. اتحادیه اروپا از جمله فرانسه به‌عنوان یکی از اعضای مهم آن، تحریم‌های بسیار شدیدی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده که از سال 2012 میزان آن به‌طور چشمگیری تشدید شده است. آن‌ها به‌ویژه بخش‌های نفتی و مالی را هدف گرفته‌اند. آمریکا نیز از زمان شکل‌گیری جمهوری اسلامی، تحریم‌هایی به این کشور تحمیل کرده و این تحریم‌ها به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش یافته است. تقریباً تمام روابط تجاری میان ایران و آمریکا قطع شده است. بسیاری از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ، کانادا، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و سوئیس نیز تحریم‌های مشابهی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: ‌راهبرد فرانسه، حمایت از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی و صلح‌آمیز در ایران است؛ اما در ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، موضعی کاملاً جدی دارد. فرانسه معتقد است که توافق‌نامه هسته‌ای بلندمدت باید اهداف صرفاً غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را از سه طریق تضمین کند: نخست، محدودسازی حساس‌ترین توانمندی‌های ایران به‌ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم؛ دوم، تبدیل نگران‌کننده‌ترین سایت‌ها مانند رآکتور اراک و سایت زیرزمینی فردو؛ و سوم، شفافیت کامل ایران برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای. فرانسه همانند شرکای خود در گروه 3+3 پیشنهاد می‌کند تمام تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در صورت تحقق توافق‌نامه هسته‌ای، به‌سرعت لغو شود. فرانسه به موفقیت این گفت‌وگوها در رسیدن به توافق‌نامه بلندمدت، متعهد است. این توافق می‌تواند تا حد زیادی به رژیم منع تکثیر هسته‌ای و صلح و ثبات در خاورمیانه کمک کند. در غیر این‌صورت، وضعیت به‌سوی تشدید تحریم‌ها علیه ایران پیش خواهد رفت.

 تحلیل‌: ایران از اعضای باسابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در ذیل قوانین آن با آژانس همکاری داشته، از جمله پذیرش حضور بازرسان آژانس؛ بنابراین ادعای پنهان‌کاری، کاملاً واهی است و مطالب یادداشت فوق و سایر مطالبی که غربی‌ها در این‌باره می‌گویند، بهانه‌ای برای موجه نشان دادن کلیه رفتارهای غیرقانونی‌شان با ایران است. در دروغ‌پردازی این پایگاه اینترنتی همین بس که ادعا کرده فرانسه لغو سریع تحریم‌های ایران را خواستار است، حال آنکه طرف غربی از زمان بیست‌ساله صحبت می‌کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی