بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۱:۰۲

تهدید کنگره یا ایران؟!

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست خبری مشترک دو روز پیش خود با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، ادعا کرد: «زمانی که رئیس‌جمهور شدم، تعهد دادم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت و هرچه می‌توانیم، در این راستا انجام خواهیم داد.» اوباما برای مقتدر و موفق نشان دادن خودش در بحث هسته‌ای، به همین میزان بسنده کرد و نگفت اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکرده، به سبب آن است که نیت آن را نداشته؛ زیرا از منظر دینی آن را مردود و از لحاظ بازدارندگی نیز آن را ناکارآمد می‌داند، پس این موضوع به سخنان آغاز ریاست‌جمهوری اوباما ارتباطی ندارد.

اوباما در حالی که وانمود می‌کرد نگران تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران است و آن را رد می‌کرد، زیرا اعتقاد دارد به روند مذاکرات هسته‌ای آسیب می‌زند، درباره دستاورد این مذاکرات گفت: «توافق موقت، برنامه هسته‌ای، آن‌ها را متوقف کرده و در بخش‌هایی، برای مثال در حوزه ذخایر مواد هسته‌ای این برنامه را به عقب رانده است.» وی سپس با هشدار درباره پیامد تصویب تحریم‌های جدید، نکته قابل توجهی را گفت که ظاهراً قصد داشت با بیان آن، کنگره را در فشار قرار دهد و ایران را نیز تلویحاً تهدید کند. وی ابراز داشت: «عدم دستیابی به توافق هسته‌ای از طرق دیپلماتیک، به رویارویی نظامی منجر خواهد شد و ما خواهان این مسئله نیستیم.»

اوباما در ادامه برای فشار بیشتر بر کنگره در این‌باره افزود: «در این صورت (وقوع جنگ احتمالی)، مسئولیت متوجه کنگره خواهد بود.» اوباما برای جلب اعتماد کنگره و تهدید بیشتر و مرعوب ساختن ایران در آغاز دور جدید مذاکرات اظهار داشت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود بدهد، اولین کسی خواهد بود که به کنگره رجوع خواهد کرد. اوباما افزود: «بارها گفته‌ام که تمام گزینه‌ها روی میز است.»

به‌نظر می‌رسد زمانی که اوباما عبارت تهدید‌آمیز آخر (بارها گفته‌ام که تمام گزینه‌ها روی میز است) را به کار برد، خودش و کنگره می‌دانستند که ارزش عبارت‌ها همیشه یکسان نیستند و با توجه به مسائل مختلف- که لازم است در صورت لزوم، در جای خود دقیق‌تر بحث شود- این عبارت، ارزش گذشته و در نتیجه کارکرد سابق را ندارد. حتی اگر اوباما و کنگره بر این معنای راهبردی هم واقف نباشند، مسئولان ایرانی باید به آن توجه داشته باشند و آن را مد نظر قرار دهند و بی‌اعتنا به تهدیداتی که امروز واقعاً تهی و بدون پشتوانه عقلانی هستند، با کوچک‌ترین اغماضی، محکم‌تر و تهاجمی‌تر از گذشته در پی استیفای تمام حقوق هسته‌ای مردم ایران باشند. ان‌شاءالله

    


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی