بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

روزنامه واشنگتن‌پست 7 دسامبر 2014 (۱۶ آذر) در مقاله‌ای به ادعای بمباران مواضع داعش توسط جنگنده‌های ایران پرداخت و نوشت: گفته می‌شود جنگنده‌های ایرانی مواضع داعش در عراق را بمباران کرده‌اند. مقامات آمریکایی‌ نیز در این مورد اظهاراتی داشته‌اند. نمونه اخیر این بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا از حملات ایران در عراق مطلع بودید و آیا این حملات علیه شبه‌نظامیان داعش مفید بود، گفت که از تأیید صحت این خبر امتناع می‌کنم و تشریح کرد که تهران و واشنگتن، عملیات‌های نظامی را با یکدیگر هماهنگ نمی‌کنند. در واقع، در روزهای اخیر مقامات آمریکایی این موضع‌گیری را به‌طور ثابت مطرح کرده‌اند؛ اما وزیر خارجه آمریکا یک گام فراتر رفت و گفت: حملات ایران لزوماً اقدام بدی نخواهد بود.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری با به‌کارگیری واژه داعش به جای دولت اسلامی تشریح کرد: «تصورم این است مشخص و مشهود است که اگر ایران در برخی مناطق علیه داعش اقدام کند و محدود به هدف‌گیری داعش باشد، تأثیر مثبتی خواهد داشت... اما این موضوع به معنای هماهنگی ما نیست. عراقی‌ها مسئولیت کامل عملیات‌های زمینی و هوایی خود را بر عهده دارند و انتخاب با آن‌هاست.» این، واکنشی ارزشمند پس از دهه‌ها تقابل مسائل امنیت ملی میان دو کشور آمریکا و ایران بود. از زمان بحران گروگان‌گیری در ایران که در سال 1981 به پایان رسید و سپس حمایت آمریکا از صدام در جنگ علیه ایران، این دو کشور مدت‌هاست با یکدیگر تقابل جدی راهبردی دارند که اوج آن، مسئله هسته‌ای ایران است. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، مقامات آمریکایی ایران را به ارسال تسلیحات برای گروه‌های شبه‌نظامی شیعه متهم می‌کردند. این شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی حمله می‌کردند. در افغانستان نیز ایران با ارسال تسلیحات برای شورشیان طالبان، اعمال نفوذ شدیدی داشته است. طالبان نیز از این تسلیحات برای حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف استفاده می‌کرد. در عین حال، ایران تلاش می‌کرد روابط خود با دولت مرکزی عراق را تقویت کند.

در پایان مقاله آمده است: ایران درخواست آمریکا برای همکاری علیه دولت اسلامی را در ماه سپتامبر نپذیرفت و رهبر این کشور، این ائتلاف را «پوچ، ضعیف و مغرضانه» خواند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آن، نامه‌ای به رهبر ایران نوشت و تشریح کرد ایران و آمریکا منافع مشترکی در عراق دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد ایران نفوذ نظامی خود در عراق را بدون مداخله آمریکا به پیش می‌برد. بسیاری از پیروزی‌های نظامی اخیر عراق علیه دولت اسلامی با مداخله ایران صورت گرفته و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، نیز در عراق حضور داشته است.

 تحلیل‌: حمله یا عدم حمله هواپیماهای ایرانی به داعش در عراق، موضوع بحث ما نیست؛ اما آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، این نکته است که ایران در دفاع از منافع ملی خود و همچنین هم‌پیمانانش هر اقدامی را که صلاح بداند، انجام خواهد داد. نکته بعدی، ادعاهای یک طرفه این روزنامه آمریکایی و متهم کردن ایران به دخالت در افغانستان و عراق و کمک به گروه‌های مسلح این کشورها برای حمله به نیروهای آمریکایی است. این در حالی است که این روزنامه به مانند بسیاری از سردمداران کشورش فراموش کرده است این ایران بود که به آمریکا کمک کرد تا بساط طالبان در افغانستان برچیده شود و البته با وجود تعهدات متقابل، این کشور تمام قول و قرارهایش را زیر پا گذاشت از همین رو است که ایران دیگر درخواست‌های کمک آمریکا از خودش را نمی‌پذیرد و بارها گفته که ائتلاف آمریکا و غرب بر ضد داعش را باور ندارد. چرا که آمریکایی‌ها روی قول و قرارهایشان نمی‌ایستند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۸
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی