بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل

بصیرت خواص جامعه

بصیرت افزایی و تعامل
این وبلاگ در راستای بصیرت بخشی به افراد جامعه است.
امیرالمومنین در حدیثی زیبا در راستای بصیرت افزایی می فرمایند: « کور آن کسی نیست که چشم ندارد ، بلکه کسی است که بصیرت ندارد. (کنزالعمال حدیث 1220)
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است؛ راه را انسان نمی‌بیند. بله، عزم هم دارید، اراده هم دارید، اما نمی‌دانید کجا باید بروید. (۹۲/۱۰/۱۹)

تعریفی بسیار زیبا از بصیرت :
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢ.
آقا ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟
ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ...
آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ. ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ, ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺷﺘﺮ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ امیرالمؤمنین (علیه سلام) ﺩﺭ ﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
مالک ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺍگرﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺩﻗﯿﻘﺎ" ﮐﺎﺭﯼ را ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮد...
ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ هم ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ عمل کنی

تلاش برای احیا ارزش‌های اسلامی، مهمترین آرمان عاشورایی است که نظام اسلامی بر اساس آن بنا نهاده شده است. سنت‌هایی که در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باید در جامعه اسلامی جاری و ساری باشد.

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ آنگاه که حسین بن علی علیه السلام، آموزگار بزرگ شهادت، خطاب به یارانش فرمودند که: «انی لا اری الموت الا سعاده و لا الحیاه مع الظالمین الا برما» (مرگ را جز سعادت و خوشبختی نمی‌بینم و زندگانی با ستمگران را جز هلاکت و بدبختی نمی‌دانم) سبکی برای زیستن را بر محور عزت و آزادگی بنا نهادند که برای همیشه تاریخ الهام بخش مجاهدان راه حق و مشتاقان به آزادانه زیستن خواهد بود.

مروری بر آرمان‌ها و آموزه‌های مکتب حسینی ما را با حقایق و معارفی آشنا می‌سازد که می‌توان آنها را شعارهایی فراتاریخی دانست که تا به امروز در همه نهضت‌های حقیقت‌گرای تاریخی نشانه‌ای از آن را می‌توان یافت. تلاش برای احیا سنت رسول‌الله و ارزشهای اسلامی، مبارزه با ظلم، و تاکید بر حفظ عزت در برابر، تنها بخشی از آرمان‌های ایشان است که تا به درس‌آموز مبارزین راه حق قرار گرفته است.

در صدر نهضت‌های بزرگ تاریخی که با تاسی از نهضت حسینی شکل گرفته‌اند، نهضت اسلامی ملت ایران قرار دارد که هم در مرحله شکل گیری و هم در مرحله آغاز مبارزه و هم در مرحله پیروزی و بعد از آن در مرحله تاسیس حکومت اسلامی به آموزه‌های حسینی توجه تام داشته است و امروز نیز در مرحله تثبیت و تداوم در دهه چهارم انقلاب اسلامی و مرحله تشکیل دولت اسلامی نیز به مکتب کربلا نیازمند است.

 

تلاش برای احیا ارزش‌های اسلامی، مهمترین آرمان عاشورایی است که نظام اسلامی بر اساس آن بنا نهاده شده است. سنت‌هایی که در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باید در جامعه اسلامی جاری و ساری باشد. از امر به معروف و نهی از منکر و اقامه صلاه گرفته تا بسط و گسترش اوصاف و برابری و عدالت و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض! امروز توجه به همه شعائر دینی و تلاش برای فراگیر نمودن و نهادینه ساختن ارزش‌های اسلامی در جامعه و به واقع ساختن "جامعه ای اسلامی" یکی از گام‌های مهم تحقق کامل انقلاب اسلامی است که باید برای تحقق آن تلاش شود. این مهم آنجایی بیشتر قابل درک خواهد بود که فراموش نکنیم جنگ نرم همه جانبه و تهاجم فرهنگی به ارزش‌های جامعه اسلامی، امروز در صدر برنامه‌های استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی قرار دارد و بیشترین بودجه‌های دشمنان صرف آن می‌شود.

آرمان برجسته دیگر نهضت حسین ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر زیاده خواهان است که توجه و تقویت آن نیز به یکی دیگر از نیازهای امروز انقلاب ما تبدیل شده است. مساله مبارزه با ظلم و جور را می‌توان هم در سیاست داخله و هم سیاست خارجه مورد توجه قرار داد. در سیاست داخله، پرهیز از تعدی و ظلم به حقوق ملت توسط دستگاهها و نهادهای که به واسطه ماموریت‌های ذاتی خود نیازمند اقتدار و استیلا هستند (همچون دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و ...)، همچنین تلاش برای تقویت ارکان مردم سالاری دینی که بر حقوق و آزادی‌های ملت تاکید دارد، یکی از نشانه‌های تمسک به اباعبدالله خواهد بود.

در سیاست خارجی نیز روح ایستادگی و استقامت در برابر استکبار جهانی و استعمارگران زیاده‌خواه و تاکید بر شعار "نه شرقی نه غربی" و حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان‌هایی است که منشاء و مبداء آن را در حرکت حسین علی(ع) باید جستجو نمود. در جهانی که نظام سرمایه‌داری - صهیونیستی، در تلاش است تا همه مخالفین و منتقدین خود را به بردگی مدرن و تسلیم و وادادگی بکشاند، توجه به روح قیام امام حسین(ع) و عدم تسلیم در برابر فاسق و فاجر زمانه به خوبی می‌تواند مانیفسیت سیاست خارجه جمهوری اسلامی قرار گیرد.

تقویت روحیه عزت حسینی یکی دیگر از نیازهای ملت ما در زمانه‌ای است که مستکبران عالم برای به ذلت کشاندن ملت ایران دست به دست هم شده‌اند. استکبار جهانی با تهدیدات نظامی، تشدید تحریم‌های همه جانبه اقتصادی، فشارهای سیاسی برای در کشاندن مسئولین نظام اسلامی به پای میزمذاکره و تلاش برای کوتاه آمدن ملت ایران در مساله حق بهره برداری از انرژی هسته‌ای، در تلاش است تا ملت ایران را از اوج عزت به حضیض ذلت بکشاند. در این میان توجه به آنچه در سبک زندگی ارائه شده توسط سیدالشهداء برجسته است، به خوبی می‌تواند بر حفظ عزت ملت ایران بیفزاید و مقوم ایمان و اراده ملت ایران در این مسیر پرخطر باشد، کلید واژه هایی چون حریت و آزادگی، شجاعت، ایستادگی، غیرت، ایثار، از خودگذشتگی، وفای به عهد، صبر، توکل، رضا؛ مفاهیم ارزشمند سبک زندگی حسینی است که تمسک به آن پیام آور عزت ملت ایران در این زمانه خواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۹
رهرو ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی