مناقشات آمریکایی و تأثیر بر فهم محتوای توافق
توافق هستهای با گروه 1+5 جدیدترین و کمسابقهترین موضوع اضافهشده به فهرست رقابت تبلیغاتی نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا، یعنی دموکرات و جمهوریخواه است. تربیت عمومی جامعه آمریکا بهگونهای است که مردم را از سیاستورزی دور و به منافع شخصی حساس میکند و به همینسبب سیاست خارجی آمریکا همیشه کمترین تأثیر را در انتخابات مردم آمریکا داشته، مگر موارد استثنایی که خارج از رویه انتخاب مردم بوده است. به نظر میرسد، طولانیشدن مذاکرات هستهای ایران با گروه 1+5 یا دقیقتر با آمریکا و رویکرد نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به استفاده تبلیغاتی از آن سبب شود که این موضوع یکی از استثنائات سیاست خارجی آمریکا شود که مردم در رأیدادن به آن توجه میکنند.
نامزدهای دو حزب یادشده با درک اهمیت بحث مذاکرات و ظرفیت
مناسب آن برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی با دو نگاه متضاد به آن روی آوردهاند.
نامزدهای حزب دموکرات با رعایت نکاتی که بتواند تبلیغات منفی رقبای جمهوریخواه را
خنثی کند، مذاکرات را دستاورد بزرگ سیاست خارجی آمریکا در دوره حاضر معرفی میکنند
و نامزدهای حزب جمهوریخواه نیز با عبارتهای بسیار تند، آن را ضعیفترین اقدام
سیاست خارجی تاریخ آمریکا میدانند. زمان باقیمانده پانزدهماهه تا انتخابات
ریاستجمهوری آمریکا و نامشخصبودن سرنوشت برجام، فرصت مناسبی برای دو طرف است تا
از این موضوع برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند. در این میان موضوع مهم ارتباط
دیدگاه تبلیغاتی دوحزب آمریکایی با فهم ایرانیان از محتوای توافقنامه است که باید
مراقب بود، نه تعریفهای مبالغهآمیز کاخ سفید و نامزدهای حزب دموکرات و نه مخالفتهای
مبالغهآمیز جمهوریخواهان، نگاه ایرانیان را از واقعیت محتوا بازبدارد و با عینک
هریک از این دو حزب که کاملاً تبلیغاتی و منفعتطلبانه، است به این محتوا بنگرند و
براساسآن داوری کنند. برداشت و نگاه ایرانی به محتوا باید مستقل و بهدور از
تأثیرپذیری باشد؛ زیرا شاید لازم باشد در زمانی تصمیم تعیینکننده بگیرد.